Etter halvannet år med rehabilitering åpnet Granfosstunnellen nylig igjen i Oslo. Med Skanska Norge som entreprenør og Statens Vegvesen som byggherre fremstår veistrekningen på 2 200 meter som en av landets fineste og mest moderne. Blant oppgraderingene i tunnelen er nytt vegdekke, nye dreneringsløsninger, ny belysning, nye kameraer, oppgraderte antenner for kommunikasjon og nødnett, flere nødstasjoner, oppgraderte rømningsveger, nytt elektrisk anlegg og bedre brannbeskyttelse.
Kompetente aktører
Prosjektsjef for tekniske anlegg i Skanska Norge, Gudmund Dyrland, hentet inn Otera Infra som hadde elektroentreprisen på Granfoss-prosjektet. De valgte Eid Elektro som satte sammen de avanserte løsningene basert på teknologi fra blant annet JFKnudtzen. Eid Elektro, med hovedsete i Nordfjordeid, er en landets mest kompetente leverandører av elektro- og styretavler, med særlig bred erfaring innen veg- og tunnellmarkedet.
- Granfosstunnellen var et stort og komplekst prosjekt med relativt kort byggetid. Fordi den er plassert i en av Oslos mest trafikkerte strekninger må vi være sikker på at alt utstyr fungerer optimalt når det er innmontert, sier Tore Hjelle i Eid Elektro, som forteller at alle funksjoner innen styring og overvåking ble testet og validert på verkstedet sammen med kunde og byggherre. I installasjonsfasen er det viktig at materielt som benyttes sikrer en effektiv prosjektgjennomføring. Vi leverte følgende utstyr til prosjektet i Granfosstunnellen
- Rekkeklemmer
- Kanaler
- Merking
forteller Distriktssjef Arild Knutsen.
Utstyret vårt gir montørene mulighet til å arbeide raskt og effektivt. God merking er viktig både under installasjon, for å unngå feil, og i vedlikeholdsfasen, hvor rask identifisering av hver enkel kurs er avgjørende. Oppstår det en feil i anlegget er det samfunnsmessig viktig at vanlig driftsforhold opprettes raskest mulig. Vårt utstyr er med på å sikre rask og effektiv feilsøking og retting.
Utfordrende driftsforhold
Løsningene fra Eid Elektro var hovedtavler, nødstrømstavler, underfordelinger, SSA-skap, nødskap, brannskap og kiosk-skap, strømskinner og UPS-er.
- Tekniske anlegg i tunneler er svært komplekse. Alle funksjoner må kunne overvåkes og fjernstyres. Strømtavler og -skap må bygges i henhold til strenge sikkerhetskrav, og være enkle å vedlikeholde og reparere. Faktorer som strenge krav til merking, høye kortslutningsstrømmer, kurser med lange lengder, og utstyr med både høye startstrømmer og lave driftsstrømmer setter strenge krav til utstyret utstyr, sier Hjelle. For å få gode løsninger var samarbeidet mellom Eid Elektro og JFKnudtzen avgjørende. Eid Elektro er en svært kompetent tavlebygger.
Store på infrastruktur prosjekter
- Infrastrukturmarkedet, som veier, jernbane og T-baner, er et viktig segment for JFKnudtzen, forteller Salgs- og Markedssjef Petter Kleven. Granfosstunellen er et godt eksempel, men også oppgraderingen av tuneller på E18 i Vestfold er et godt eksempel på vår suksess i dette markedet. Høsten 2016 starter Statens vegvesen rehabiliteringen av tunnellene på E18 i nordre Vestfold. Først ut er Hanekleivtunnellen, og i tur og orden deretter skal Løken-, Hillestad-, Bringåker-, Botne- og Brekke-tunnellen rehabiliteres. Det er hovedsakelig elektroarbeider som skal gjørs i disse tunnellene. All teknisk utrustning skal i sin helhet byttes ut, også viftene. Det betyr bedre sikkerhet for trafikantene når arbeidene er ferdig. Tunnellene har fått bedre overvåkning, flere kamera og AID-systemet er installert. Det betyr at det automatisk går en alarm på Vegtrafikksentralen hvis det stanser et kjøretøy i tunnelen.
For at alt dette utstyret skal fungere, uavhengig værforholdene som for eksempel lyn, er kvaliteten til overspenningsvern viktige. Vi er stolte over at våre overspenningsvern er valgt i disse prosjektene. Det er et betydelig antall vern vi har levert.
- Det er givende at vårt utstyr og vår kompetanse er med på å sikre noe av Norges viktigste infrastruktur. Det gir enorm motivasjon å samarbeide med så flinke partnere som Eid Elektro, sier Petter Kleven.